Wednesday, October 27, 2010

Aku bukan Anti-Kerajaan


Selamat pagi semua. Apa habaq kalian ? Baik ? Baguss. Entry kali ni, aku nak membincangkan atau lebih kepada luahan hati terhadap layanan kakitangan Kerajaan ni. Bukan maksud untuk memburukkan, tetapi aku rasa semua dah rasa/tahu macam mana layanan mereka. Kalau dapat yang baik tu, bagus lah. Kalau dapat macam yang aku dapat, memang sedih lah.


Baru sebentar tadi aku cuba untuk menghubungi Pejabat Tanah dan Galian Selangor yang terletak di Shah Alam.  Oh, aku kan bekerja di Firma Guaman. So, hal ni berkaitan status pindah milik tanah client kami. Bila aku dah call satu number ni, dia campak aku kat line lagi satu. Bila orang tu jawab pulak, dia bagitau suruh aku call number lain. Dia bagi aku DUA number. DUA DUA number aku tak call, tidak dijawab. Bukan sekali ye, tapi beberapa kali. Okay, maybe dia busy (busy ke ?). Aku tau la macam mana diorang bekerja, sebab aku sendiri pernah pergi sana.

Ada yang buat kerja, ada yang tak. Ada yang buat kerja tu, mulut pok pek pok pek cam buntut ayam. Buat kerja lembab tu memang dah menjadi kebiasaan mata aku ni melihat. Sebelum ni, aku ada pergi ke sana (Pejabat Tanah Shah Alam) ntuk membuat pendaftaran. First, aku pergi hari Jumaat. Korang tau la, kalau hari Jumaat ni masa agak pendek. Sebab ni first time aku buat benda ni, aku memang tak tau. Alhamdulillah, ada orang tolong. Selesai satu kerja. Tapi sayangnya, akak tu tak nak serves aku sebab dah nak tutup. (Dengan alasan, adik KENA BAYAR kat bawah ni). Padahal, bila aku pergi kaunter BAWAH, dia suruh aku pergi ATAS balik, sebab kena issued receipt dulu. WTH ? Kalau tak nak buat kerja, tak payah la cakap macam tu. Menyusahkan orang tau tak ?


Lepas sembahyang Jumaat, aku pergi balik kesana. Ramai orang, aku kena ambil number giliran. Tapi, yang cam KIMAK nya, orang lain hantar TANPA tunggu number giliran boleh. Bila aku pergi, "Dik, sila tunggu number giliran ye." WTF ? Okay fine, aku tunggu. Dan dan aku nak pergi, dah nak tutup. "Dik, dah nak tutup la, datang hari Isnin". WTF lagi, tau tak aku tunggu berapa lama kat situ ? Walhal dia boleh buat, sekejap je kot.


Hari Isnin, aku pergi balik kesana. Alhamdulillah, selesai semua kerja aku. Yang ambil masa tak sampai 2jam, walaupun ramai orang sama macam hari Jumaat tu. Ni bukan kali pertama ye aku kena. Dah banyak kali aku kena dengan pekerja KERAJAAN ni. Aku tau bukan semua macam tu.


Ucapan untuk SEMUA penjawat KERAJAAN kat Malaysia ni, buat kerja tu buat lah betul betul. Layan pelanggan elok elok, dengan senyuman. baru lah orang rasa seronok je. :)




*Minta maaf kalau ada yang terasa. Entry di sekadar luahan ketidak puas hati aku. Bukan untuk mengkondemkan mana mana pihak.

3 comments:

Hazzy Ishak said...

aku terasa ni wey.
HAHA

seb bek aku tak keja kat kaunter, kalau tak mesti hari2 kena bahan kan kan kan.

RaafikJahat said...

@Hazzy Ishak Terasa ye ? Maaf ye, hehe. Ala, bukan semua kan macam ni ? Aku tau kau Gov Servant yang baik. :p

-- said...

Salam Encik,
Saya ada hantar email.

Tq.