Wednesday, April 28, 2010

Please Stop Smoking


Haa. Nampak tu ? Pakcik tu dah marah. Korang ni, tak nak berhenti merokok ke ? Ceh, paku dulang paku serpih, suruh orang dia yang lebih. Aku pun sama, kena berhenti merokok. Tapi, susah la. Rokok ni dah macam dadah bagi aku. Memang susah nak berhenti. Apatah lagi kurangkan. Haihh.

Nak kata aku tak cuba, dah cuba kot. Tapi susah jugak. Ye la, niat tak betul lagi kot. Sebab tu susah nak berhenti. Sambil sambil carik artikel untuk tulis entry ni, aku terjumpa salah satu cara nak berhenti merokok. Boleh kot cuba cara ni. Artikel dari Sireh Dan Cengkeh.

1. Selalu Berpuasa.
Amalan berpuasa dari pandangan islam ialah untuk mengawal nafsu dari melakukan maksiat. Apabila berpuasa, kita tidak dapat merokok sekurang-kurangnya 13 jam iaitu dari subuh hingga ke waktu maghrib. Walaupun masih berpelung untuk merokok pada waktu malam, jika kita selalu berpuasa, kita tidak hanya dapat menghentikan tabiat merokok tetapi kita juga dapat beribadah ke jalan Allah. Amalan ini boleh juga diamalkan oleh mereka yang bukan beragama Islam.
2. Berikan hadiah kepada diri sendiri.
Tetapkan satu habuan yang harus diberikan pada diri sendiri sekiranya tidak merokok untuk jangka waktu tertentu. Gunakan duit yang sepatutnya digunakan untuk membeli rokok itu untuk membeli habuan yang positif untuk diri anda sendiri. Ataupun sedekahkan sahaja duit tersebut. Tentu lumayan pahala yang bakal diperolehi nanti.
3. Luangkan masa terluang bersama anak & orang tersayang.
Seperti juga ibu bapa kita, tentu kita tidak mahu anak-anak kita merokok bila mereka dewasa kelak. Untuk mencapai matlamat ini kita haruslah menjadi contoh yang positif kepada mereka. Selalunya ibu bapa secara otomatik tidak akan merokok di hadapan anak mereka, terutama anak kecil. Tabiat meluangkan masa terluang dengan anak-anak ini secara tidak langsung dapat mengurangkan malah menghentikan tabiat merokok disambil mengeratkan hubungan kekeluargaan.
4. Aktif bersukan.
Individu yang aktif bersukan selalunya menitik beratkan kesihatan tubuh badan dan menghindari tabiat yang boleh merosakkan diri mereka. Pilih aktiviti sukan yang sihat dan lakukan dengan berkumpulan untuk menambah keseronokan dan motivasi diri.
5. Sibukkan diri dengan kerja amal dan sukarela.
Kita selalu lupa dan tidak bersyukur betapa bertuahnya kita mempunyai kesihatan yang baik. Kita seharusnya mengambil iktibar dari mereka yang dijadikan tidak sempurna atau berpenyakit yang merbahaya. Sertai program-program sukarela seperti di hospital dan persatuan kebajikan untuk melupakan tabiat merokok ini sambil mengambil iktibar dan bersyukur dengan kesihatan diri kita.
So, korang rasa korang boleh ? Bukan korang, tapi tu haa. Yang tengah hisap rokok tu. Haha. Takpe, nanti kita cuba bersama ya. 

2 comments:

Hazzy Ishak said...

cuba dulu
kurangkan sikit2

lama2 boleh la

xRaafikx said...

tu la, tengah buat lagi la ni. susah laaa.